lördag 22 augusti 2015

Judinna i Israel ca 500 år f.kr.

Min guide ber mig gå tillbaks till ett liv som kvinna...


Jag går långt tillbaka i tiden, ca 2500 år till ett liv som judinna i en nomadiserad judisk stam. Vi lever i tält, flyttar efter årstider och bete och undviker också vissa riktningar där det finns fientliga stammar och rövare. 


Vår stam består av drygt 30 individer. Jag är gift, i 30-års åldern. Har fyra barn, två flickor och två pojkar. 

Vi lagar mat på en öppen eld utanför vårt tält. Barnen leker kring mig och jag väntar på att min man skall komma hem och äta med oss. Jag älskar honom och ser upp till honom. Har är god, rättvis men också fast och bestämd. Han leder oss, tar ansvar för att vi skall ha mat att laga och vara skyddade för fiender och andra faror. Tillsammans med stammens övriga män bestämmer han när och vart vi skall vandra.

Vi har får och getter som ger oss mjölk, ull och kött. Vi förflyttar oss med hjälp av åsnor när vi skall vandra till en ny boplats. 


Barnen får tidigt lära sig att lyda vuxna, även andra vuxna i stammen. Det kan vara skillnad mellan liv och död för ett barn, att springa bort eller gå vilse kan leda till döden. Barnen ser upp till mig och respekterar mig, precis som jag ser upp till och respekterar min man.

Vi tror alla på en Gud. Våra visa äldre i stammen - kanske rabbiner - berättar historier och liknelser om Gud och vår tro och även om vår stams historia och tradition.


Vi lever i harmoni med varandra och med djur och natur. Alla har sin roll att spela i denna harmoniska enhet, och jag har ingen tanke på annat än att vara en del av denna helhet. Jag tänker aldrig på mig själv som en enskild individ, är alltid en del i något större, i familjen, i stammen och ytterst i Guds rike.

Mitt budskap är att leva i harmoni med andra och livet omkring, att vara en del av ett harmoniskt ackord, inte gå i baktakt eller spela toner som avviker från den harmoniska helheten, inte försöka göra sig märkvärdig, utan bara spela med och ge sitt bidrag till den gudomliga harmonin som vi alla lever i.

Svante 2015-08-07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar