lördag 22 augusti 2015

Överstepräst i Egypten ca 1500 år f.kr.




-        -     Sök dig till ett harmoniskt liv där du känner lycka och mår bra (detta efter en djupdykning i inkvisitionens helvete på sträckbänken)


Jag är i Egypten, långt, långt tillbaka i tiden, kanske 1500 före Kristus. Jag bär en enkel mantel och sitter på knä och ber i ett tempel. Jag är präst och det är mitt arbete att förmedla folkets böner till gudarna. 

Människorna önskar goda skördar, lagom regn och torrperioder, att Nilen skall svämma över lagom mycket under vintersäsongen och inte torka ut helt under somrarna.


Allt detta och mycket mer skall jag förmedla till gudarna, jag är folkets representant inför gudarna kan man säga.  Gudarnas svar får jag genom att se på naturen, genom att iaktta solen, se på det regn som faller,  och fr.a. att se hur Nilen rinner. 

Allt liv i Egypten kretsar runt Nilen, alla är beroende av att följa flodens gång och anpassa sig efter flodens regelbundna cykler av översvämning och torka men också efter flodens alla nycker.

Jag är knappt 50 år gammal, överstepräst och i mitt arbete ingår också att undervisa i templet, både andra munkar och vanliga människor. Jag är en vis man, för vissa kanske också helig. Jag studerar alla heliga skrifter och är mycket beläst. Jag älskar kunskap, att lära mig av de gamla skrifterna men också att söka ny kunskap. Det är min passion, men jag älskar också att be till gudarna, jag gör det med lätt hjärta många timmar varje dag.


Allt utgör en helhet, det finns inte en värld för gudarna och en för människorna, nej allt hänger ihop till en enhet, en enhetlig värld. Gudarna kan ha samma egenskaper som oss människor, både avund, svartsjuka och andra lägre egenskaper finns hos gudarna precis som hos människor. På samma sätt kan människorna ibland vara upphöjda som gudar, med gudomliga egenskaper.  

Vi är alla del av samma helhet, av samma universum, det finns ingen gräns mellan det gudomliga och det världsliga, allt är bara olika aspekter av samma helhet.

Man kan jämföra gudarna med trädkronorna i en skog eller palmbladen över våra huvuden. Gudarna finns alltid med oss som en självklar del av livet på samma sätt som solstrålarna silas genom trädens kronor och palmbladen ger oss skugga soliga dagar.


Jag är otroligt lycklig som får vara en del av denna gudomliga och världsliga helhet. Jag känner en total trygghet som en del i denna harmoniska världsordning. Min lycka och harmoni med mitt liv är gränslös.

Den viktigaste och djupaste lärdom jag vill förmedla är att alltid följa Nilens ström. Att låta sig föras med strömmen vare sig det är en perfekt harmoniskt flytande flod till att det är  våldsam översvämning som för med sig allt, eller om Nilen blir till en liten rännil som håller på att torka ut. 


Nyckeln till all harmoni är att låta sig föras med strömmen, lita totalt på gudarna och inte kämpa emot, alltid bara följa med.


Att släppa taget och bara låta sig följas med av Nilens ström, att lita totalt på att gudarna vet vad som är bäst är den gyllene regeln för ett harmoniskt liv. 

Svante 2015-08-13 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar